Fra procesmål til effektmål
Over en årrække har CPL implementeret effektbaseret styring på en række plejecentre i Københavns Kommune, der har taget udgangspunkt i forvaltningens mission, vision og kerneopgave. Fra forvaltningens side er der et paradigmeskifte i gang, som understøttes af det nye ledelsesgrundlag, der lægger vægt på effekten for beboerne i hverdagen
Ledelsesgrundlaget er et fokusskifte fra 1) ndividuel ledelse til fælles ledelse, 2) egen praksis og viden til vidensdeling og fælles løsninger og 3) fra ledelse på kontoret til ledelse på gulvet i tæt faglig refleksion med de fagprofessionelle samt fra procesmål til effektmål.
Vi tog fat på effektmålene med udgangspunkt i de politiske målsætninger, og vi arbejdede med tre temaer, hvor der skulle mere systematisk fokus på effekten på beboerne: 1) Sygeplejefaglig kvalitet, 2) Urinvejsinfektioner og 3) Det gode måltid. Vi arbejdede systematisk med borgernes problemstillinger, den effekt vi ville opnå for beboerne, måleparametre for effekten, 0-punktsmålinger samt, hvordan den konkrete opfølgning og evaluering af effekten skulle foregå.
Lederne er i dag trænede i at formulere effektmål og måleparametre, analysere problemstillinger samt, hvordan de skal tilrettelægge faglig refleksion, kvalificerede observationer af beboerne samt dokumenterer skarpere jf. måleparametrene.
Ledernes udbytte af forløbet er en mere systematisk og kvalificeret faglig refleksion med medarbejderne og deraf bedre mulighed for at følge og justere indsatsen ift. udviklingen på måleparametrene og effekten for beboerne.