KIOL-konference: Tæt på praksis – et begreb som skal re-defineres
Der er for lidt fokus på praksis, der har med effekten for borgerne, hverdagen og uddannelserne at gøre. De eksisterende lederuddannelser skal tænkes i et nyt perspektiv. Ellers når vi aldrig Ledelseskommissionens mål om at skabe en ny offentlig sektor med fokus på effekt, en tydelig retning og et skarpt lederskab
Energien var i top, da over 50 ledere af nuværende og tidligere KIOL-deltagere fra den offentlige sektor mødtes i Odense til en workshop med Ledelseskommissionen. Det var en dag med oplæg, paneldiskussion og mindre workshops med blandt andet formand Allan Søgaard, Claus Juhl, formand fra Regeringens Sammenhængsreform og Eva Zeuthen, medlem af Ledelseskommissionen.
Dagens program var at drøfte anbefalinger for fremtidens offentlige velfærdsledelse og er én ud af flere arrangementer i Ledelseskommissionens roadshow rundt i landet. Fokus er konkrete initiativer og opstilling af mål, der kan være med til at drive udviklingen i den offentlige sektor. Spørgsmålet er bare, hvordan skal anbefalingerne implementeres, og hvordan skal processen være?
Erkendelsen i arbejdet går på, at der er bred enighed om, at der indtil ikke har været fokus på effekten af det, vi gør. Fokus har været økonomi, resurser og aktiviteter. Ledelseskommissionens foreløbige udspil trækker derfor i retning af, at borgerne fremover skal være i centrum, og samspillet mellem den politiske ledelse skal styrkes. Der skal være højere grad af medarbejderinddragelse, og forvaltningscheferne skal lede driften. Og så får ledelsesopgaven en helt særlig opmærksomhed. Fremtidens ledere skal kunne sætte retning, sætte holdet og skal udvikle sig. Den sidste del er der ikke noget nyt i.
Det nye og interessante i diskussionen er, hvad betyder det direkte oversat? Dette var temaet i den workshop, som CPL og Allan Søgaard deltog i. En af anbefalingerne fra Ledelseskommissionen er, at ledelse skal fylde mere, styring mindre, og at ledelse skal langt tættere på praksis.
Der var enighed i, at hvis det skal ske, skal vores uddannelser af offentlige ledere ændres markant. Der ligger et forbedringspotentiale i at skabe lederuddannelser, der er langt mere virksomhedsrettede, rettede mod det politiske niveau og rettet mod effekten for borgerne og indsatser, der virker. Der skal derfor gøres op med lederuddannelser, der har et organisatorisk rettet perspektiv, der “kun” “klargør” ledere og medarbejdere til “at gøre noget for borgerne” til lederuddannelser, der fokuserer på effekt, målrettet og systematisk opfølgning og evaluering.
Denne kompetence skal understøttes af lederuddannelser, som uddanner fremtidens ledere til at komme tæt på praksis og lære at tage lederskabet for at styre efter effekten.